Thuisadministratie verwacht toeloop door Corona

De gevolgen van de Corona-crisis worden de komende maanden financieel voelbaar in Almelose huishoudens. Dat verwacht Adèle Baak, coördinator van Thuisadministratie van welzijnsorganisatie Avedan. ‘Het is nog relatief rustig omdat mensen nog wel een buffertje hebben. Maar als dat op is, gaat het hard. We hopen echt dat mensen zich tijdig melden, liefst voordat ze in de problemen komen’. Oproep: ‘Meld je voor je echt problemen hebt’

Thuisadministratie helpt Almeloërs om hun administratie op orde te krijgen én te houden. Geldproblemen kunnen snel ontstaan. Door ontslag, maar ook door stijgende huur- of hypotheeklasten, hoge leningen of een echtscheiding.Mensen melden zich door schaamte vaak pas als ze het echt niet meer overzien. En juist daar schuilt een probleem, weet Adèle: ‘Door de Coronacrisis komen mensen nu al in de financiële problemen. Maar ze wachten soms wel twee tot drie jaar voor ze zich melden. En dan is het probleem al enorm verergerd. Dat gaat verder dan alleen oplopende schulden: mensen kunnen depressief raken en door (geld)stress ben je vaak niet meer goed in staat om te denken. Vandaar onze oproep: Verwacht je problemen? Kom dan nu. Je hoeft je echt niet te schamen en we gaan vertrouwelijk met je gegevens om’.

Thuisadministratie, momenteel actief voor 60 Almelose huishoudens, neemt de financiële rompslomp niet voor altijd over. ‘We helpen alles op orde te krijgen zodat mensen het weer zelf kunnen. Hiermee voorkomen we dat mensen diep in de schulden komen’, legt ze uit. De hulp kan bestaan uit het ordenen van de administratie, het aanvragen van financiële regelingen of het helpen bij aanlevering van documenten bij de Stadsbank. ‘In de meeste gevallen kunnen mensen het na een half jaar tot een jaar weer zelf. Daarna zijn we altijd bereikbaar als zich weer wat mocht voordoen’.

Wim is één van de 12 geschoolde vrijwilligers die al meer dan tien jaar voor Thuisadministratie bij mensen komt. Hij zag in die jaren een zeer diverse groep mensen: ‘Alleenstaanden, gezinnen, elke situatie is anders. En ik kom nog steeds nieuwe dingen tegen. De reden dat mensen in de problemen komen, loopt ook uiteen. Van echtscheidingen tot werkloosheid, laaggeletterdheid, sociale of psychische problemen’. Het beeld dat de coördinator van Avedan schetst dat mensen vaak lang wachten, herkent Wim zeker: ‘Als wij over de vloer komen, heb je het niet meer over een beetje ordenen en in mapjes stoppen, het komt vaker voor dat we dozen vol post moeten doornemen, soms zijn de enveloppen nog niet eens open’.

Dat de wijkteams van de gemeente en woningbouwverenigingen eerder signaleren dat er problemen ontstaan, is volgens hem positief. ‘Hoe eerder je erbij bent, hoe beter. Helaas komen wij vaak pas in beeld als de situatie al flink gecompliceerd is’.

Naast de Thuisadministratie heeft Avedan ook een Senioren advies team. Deze vrijwilligers bieden ouderen gratis de helpende hand, bij het ordenen van financiële zaken maar ook bij correspondentie met instanties als de gemeente en CAK. Avedan heeft voor beide projecten goede contacten met onder andere ROZ, Belastingdienst, de wijkteams en woningbouwverenigingen. Jaarlijks doen ook nog eens 350 senioren een beroep op de Belastinghulp van Avedan.\

Ook ondersteuning nodig? Bel met Thuisadministratie of Senioren Advies Team van Avedan: 0546-544100 of mail met

Akkoord

Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we om de website goed te laten werken. Onze website maakt ook van cookies van derden gebruik om jou een prettige ervaring op onze online kanalen aan te bieden. Zodat je berichten op social media kunt delen bijvoorbeeld. Of om relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op 'akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons privacy- en cookiebeleid. Privacy- en cookiebeleid