Steeds meer Almeloërs overzien geldzaken niet

Thuisadministratie Avedan helpt mensen gratis in moeilijke tijd. De prijzen van boodschappen blijven stijgen, de dure decembermaand is net achter de rug en dan zijn er nog de vaak torenhoge energievoorschotten. Veel mensen in Almelo hebben of krijgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Bij Thuisadministratie, onderdeel van welzijnsorganisatie Avedan, kloppen steeds meer mensen aan die het zicht op hun inkomsten en uitgaven kwijt raken en niet meer rond kunnen komen.

Coördinator Rienke Hofman van de Thuisadministratie merkt dat het aantal aanvragen toeneemt. En ze verwacht nu, na de dure decembermaand, dat het aantal mensen in Almelo met financiële problemen zal toenemen. ‘Het bleef eerst nog wel rustig. Het is voor mensen best een stap om toe te geven dat ze niet meer weten hoe ze moeten rondkomen. Soms kreeg ik een aanmelding en die werd dan toch weer afgebeld, vaak uit schaamte. Maar de laatste weken komen echt steeds meer aanvragen binnen’. Thuisadministratie helpt deze mensen door hun inkomsten en uitgaven goed op de rij te zetten en weer overzicht te krijgen in geldzaken. Daarvoor kan Rienke een beroep doen op 13 enthousiaste vrijwilligers. ‘De vrijwilliger leert mensen bijvoorbeeld binnengekomen post goed te verwerken en te ordenen. En helpt bij het doen van betalingen en het invullen van formulieren. Misschien hebben mensen ook wel recht op subsidies, toeslagen en kwijtscheldingen. Dan vragen we die samen aan. Ook maakt de inwoner met de vrijwilliger een bestedingsplan. Na onze hulp redden mensen zich weer zelf’.

Als de vrijwilliger de eerste keer bij iemand thuis komt, is het ijs vaak snel gebroken, weet Rienke. ‘Vaak lijkt het mensen vooraf best lastig om hun financiële toestand te delen met een vreemde. Maar als de vrijwilliger er eenmaal is, zijn ze ook blij en willen ze aan de slag. We luisteren naar hun verhaal, hoe ze in deze situatie zijn beland. Elke aanvrager is anders, achter elke aanvraag zit een verhaal. Soms hadden mensen eerder hun zaakjes voor elkaar maar is bijvoorbeeld de partner overleden die altijd de geldzaken deed. Het gebeurt ook dat mensen het overzicht helemaal kwijt zijn en plastic tassen vol afschriften en ongeopende post hebben’. Kan Thuisadministratie altijd helpen? ‘Bijna altijd. Door inzicht en overzicht te geven en ook te kijken of mensen geen tegemoetkomingen laten liggen waar ze wel recht op hebben. En door alles netjes te ordenen, waardoor rust ontstaat. Soms zijn er al grote financiële problemen, dan kunnen we de mensen begeleiden naar schuldhulpverlening’. De komende weken verwacht Rienke, na de dure decembermaand, nog meer aanvragen. ‘Veel mensen hebben nog geen eindafrekening van het energiebedrijf. En soms is de energietoeslag die ze hebben gekregen al wel op. Ik hoop dat mensen zich melden als ze merken dat ze het niet meer overzien en niet wachten tot er al schulden zijn’.

Wilt u ook (weer) overzicht op uw geldzaken? Meld u dan aan voor de gratis hulp van Thuisadministratie. Dat kan per mail via: thuisadministratie@avedan.nl
of telefonisch via het algemene telefoonnummer van Avedan: 0546 - 544 100.

Akkoord

Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we om de website goed te laten werken. Onze website maakt ook van cookies van derden gebruik om jou een prettige ervaring op onze online kanalen aan te bieden. Zodat je berichten op social media kunt delen bijvoorbeeld. Of om relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op 'akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons privacy- en cookiebeleid. Privacy- en cookiebeleid