Elise Besemer

prijs
€ 18,50
locatie
Theater Hof 88, Almelo

Het volgende concert in de serie van de SKA (Stichting Kamermuziek Almelo) is op donderdag 8 november a.s. om 20:15 uur in de Kapelzaal van Theater Hof 88 in Almelo. Er wordt gespeeld door de jonge, Nederlandse topvioliste Elise Besemer. Aanvang 20.15 uur.

Elise Besemer (*1994) speelt vanaf haar vijfde viool. Ze is afgelopen mei voor haar bachelor-examen aan het conservatorium in Den Haag geslaagd met een 10 met onderscheiding. Bovendien heeft zij de Fock-medaille mogen ontvangen die elk jaar wordt uitgereikt voor het allerbeste eindexamen. In september is zij aan haar master-opleiding begonnen. Ondertussen wist ze al de finale te bereiken van het Oskar Backconcours (2016), won ze eerste prijzen tijdens het Davina van Wely Vioolfestival (2011), de Maassluisse Muziekweek (2006), het SJMN (2006 en 2007) en de jury- en publieksprijs van het Gergiev-festival (2006) en de publieksprijs op het Storioni festival (2014). In het seizoen 2016/17 was ze academist van het Koninklijk Concertgebouworkest en ze was genomineerd voor de GrachtenfestivalPrijs 2017.
Elise volgde in de loop van de tijd masterclasses bij o.a. Alexander Pavlovsky, Petru Munteanu, Liza Ferschtman, Helmut Zehetmair, Margreet Honig, Vera Beths en Stephan Picard. Ze heeft vier keer een beurs ontvangen van de JoopvandenEnde Foundation. Hierdoor kon zij cursussen volgen in o.a. Zwitserland, Liechtenstein, Duitsland en Frankrijk. Oftewel een jongedame met veel talent!

In Almelo wordt ze bijgestaan door een groepje muzikale vrienden uit alle hoeken en gaten van de wereld, die al minstens zo getalenteerd zijn als Elise zelf: violist Shin Shihan (eindexamen: 10), altviolist Shih-Hsien Tsai (prijswinnaar Taiwan Viool Competitie), altviolist Armen Nazarian (master-examen: 10), cellist Boris Nedialkov (lid van het Münchner Rundfunkorchester) en celliste Anastasia Feruleva (eindexamen: 10).

Op het programma staan slechts twee composities, maar dan ook wel twee van de mooiste, ontroerendste, indrukwekkendste kamermuziekwerken die ooit gecomponeerd zijn.
Allereerst het Strijkkwintet in g mineur, KV 516 van Wolfgang Amadeus Mozart. G mineur is voor Mozart sowieso een zeer beladen toonsoort. Denk b.v. aan zijn 40ste symfonie, in g mineur dus. Daar wordt de suggestie gewekt van onrust, agitatie, soms zelfs wanhoop en de confrontatie met angst. Bij dit kwintet is dat al niet minder. Met ander woorden: wonderschoon.
Na de pauze hoort u dan het 2de Strijksextet van Johannes Brahms. Ook dit is een van die zeer geliefde werken uit het kamermuziekrepertoire. Onnavolgbaar mooi. Zou dat misschien komen doordat Brahms er heimelijk de naam van zijn geliefde Agathe von Siebold in verwerkt heeft? Een liefde overigens, die niet beantwoord werd…

Elise Besemer & friends. Elise Besemer, viool, Shin Shihan, viool, Shih-Hsien Tsai, altviool, Armen Nazarian, altviool, Boris Nedialkov, cello, Anastasia Feruleva, cello.
Wolfgang Amadeus Mozart: Strijkkwintet no 4 in g mineur, KV 516 (1787). Johannes Brahms: Strijkksextet no 2 in G majeur, opus 36 (1865).

Akkoord

Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we om de website goed te laten werken. Onze website maakt ook van cookies van derden gebruik om jou een prettige ervaring op onze online kanalen aan te bieden. Zodat je berichten op social media kunt delen bijvoorbeeld. Of om relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op 'akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons privacy- en cookiebeleid. Privacy- en cookiebeleid